fbpx

Ryhti ja liikunta

Ryhti ja liikunta

Ryhti – mitä se on?

Wikipedia määrittelee ryhdin ihmisen luisen tukirangan muodoksi eri asennoissa. Ryhti käsittää koko kehon jalkateristä hartioihin, pää mukaan lukien. Useimmiten ryhtiä tarkastellaan seisten tai istuen.

Ryhtimuutokset ylipainoisilla

Ryhtimuutokset ovat yleisiä ylipainoisilla. Suurin osa ryhtimuutoksista havaitaan selkärangassa, polvissa ja jalkaterissä. Riippuen rasvan määrästä ja sijainnista eri nivelten liike estyy vaihtelevia määriä, jolloin liikkeiden suoritus muuttuu. Liikelaajuus pienenee. Tällöin liike saattaa kuormittaa kehoa virheellisesti ja/tai liike ei vahvista haluttua lihasta siten, kuten ohjaaja on harjoitusohjelmaa laatiessaan suunnitellut.

Ryhtimuutosten yhteys kipuihin tuki- ja liikuntaelimissä

Ylipainoisilla havaitaan enemmän kiputiloja tuki- ja liikuntaelimissä kuin ihmisillä, joilla ei ole ylipainoa. Edelleen ajatellaan, että ryhtimuutokset ovat kipuja selittävä tekijä. Tutkimusten mukaan yhteys ryhtimuutosten ja kipujen välillä ei ole suoraviivainen. Esimerkiksi pelkkä samassa asennossa istuminen tai seisominen johtaa monilla selkäkipuun, oli ylipainoa tai ei.

Keho kompensoi ryhtimuutoksista johtuvaa liikelaajuuden vähentymistä

Keholla on keinonsa tuottaa haluttu liike silloinkin, kun liikelaajuus nivelessä on vähentynyt.  Liikettä voidaan kompensoida siten, että viereinen vakaa nivel luopuu osasta vakaudestaan, jotta liike onnistuu. Tämä kompensoiva nivel saattaa kipeytyä harjoittelun jälkeen lyhyt- tai pitkäaikaisesti.

Kipu ei koskaan kuulu harjoitteluun

Jos harjoittelun aikana tai sen jälkeen ilmenee kipua, se ei ole hyvä merkki. Uuden liikkeen ottaminen mukaan harjoitusohjelmaan voi aiheuttaa ohimenevän kivun harjoituksen jälkeen, mutta jos paikat kipeytyvät toistuvasti, on jokin vialla. Myös kovalla alustalla harjoittelu voi kipeyttää niveliä. Jos sinulla on toistuvia kipuja harjoittelun jälkeen, on hyvä hakea ammattilaisen apua. Puhu asiasta lääkärille tai fysioterapeutille.

Kehon massan kasvu vaatii lihaksilta enemmän voimaa

Kehon massan kasvu vaatii lisää voimantuottoa liikettä varten, mukaan lukien ne liikkeet, joita tarvitaan oikean kehon asennon ylläpitoon ja korjaamiseen. Nopeat liikkeet, joissa vaaditaan asennon hallintaa asennon häiritsemisen jälkeen, voivat olla tästä syystä vaikeampia ylipainoiselle kuin muille. Silloin voi kokeilla tehdä liikettä hieman hitaammin, mutta silloin eteen tulee toinen hankaluus. Liike muuttuu helposti raskaaksi suorittaa.

Voiko harjoittelulla parantaa ryhtiä?

Tutkimuksia asiasta on tehty ja ainakin tiettyjen ryhtimuutosten osalta on saatu positiivisia tuloksia. Ylipainoisilla aikuisilla asiaa ei ole kirjallisuushaun perusteella tutkittu, mutta ylipainoisilla lapsilla on. Tutkimuksissa on havaittu harjoittelun vaikuttavan ryhtiin ja kykyyn suorittaa perusliikkeitä, kuten kyykkyä. Tulevat tutkimukset näyttävät, onko mahdollista korjata ylipainoisille tyypillisiä ryhtimuutoksia liikunnalla ja vaikuttaako se puolestaan liikkumiseen suotuisasti.

Jätä kommentti

Tässä blogissa saa kommentoida. Muistathan hyvät tavat. Poistan jälkikäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä laittomat sisällöt.  Arvostan eniten sellaista kritiikkiä, joka annetaan omalla nimellä.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *